Just breathe…

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Vroeg of laat voelt ieder van ons zich wel eens gestresst, angstig of depressief. Er zijn verschillende manieren om met deze gevoelens om te gaan zoals lichaamsbeweging of meditatie maar de meest effectieve, veilige en ook goedkoopste methode heb je gewoonweg altijd bij je … je eigen ademhaling. Je adem heeft gigantische helende en herstellende krachten.

Je kan zo-veel doen met je ademhaling.
Door je bewust te zijn van je ademhaling, leer je te luisteren naar je lichaam en vang je sneller signalen op. Je ademhaling is ook een prachtig middel om je terug te brengen naar het moment, naar het hier en nu. En het fijne is dat je je ademhaling altijd bij je hebt 😉

Door meerdere keren per dag bewust te ademen kan je jezelf trainen om aanwezig, gefocust en ontspannen te blijven.

Het gaat zo:
Stop met wat je ook aan het doen bent.
Haal een paar keer diep adem en voel wat je hierbij ervaart in je lichaam. Doe eventueel je ogen dicht.
Observeer en maak verbinding met het moment: wat kan je zien, voelen, horen, ruiken?
Ga verder met wat je aan het doen was maar dan nu meer bewust en in verbinding.

Hoe vaak gebeurt het dat je gewoon even gaat zitten en aanwezig bent in het moment?
We leven in een tijdperk waarin veel afleiding is. Onze aandacht en onze gedachten zijn altijd in de toekomst of in het verleden. En toch is één van de gekste paradoxen in het leven dat de mooiste toekomst gecreëerd zal worden door je vermogen om aandacht te schenken aan het heden.

Ik wil je dus echt aanraden om, wanneer je thuis bent, of buiten, wachtend op de bus, in een winkel, op de fiets, of waar dan ook, dat je even de tijd neemt om te stoppen, rond te kijken en daar gewoon een ogenblikje te blijven. Slechts een paar ademhalingen.

Adem in en adem uit …

Kijk daarna even wat het jou brengt, hoe je jezelf nadien voelt. Heb je het gevoel dat het je weer in het moment heeft gebracht?

Hoe regelmatiger je oefent, hoe beter je erin wordt en hoe meer het zich als een gewoonte in je leven zal nestelen. Misschien ontdek je dat bewust ademen niet alleen je emoties kalmeert en je een energieboost bezorgt maar ook je leven rijker en plezieriger kan maken.

Een goede ademhaling is de basis van gezond leven

Een goede, rustige en langzame ademhaling vanuit de buik helpt om je bewustzijn naar je lichaam te brengen, in plaats van in je hoofd, zodat je je lichamelijk en energetisch geaard voelt. Het helpt je om je nek, schouders en armen te ontspannen.

Het verbetert de bloedcirculatie en de doorstroming van chi in je organen. Een buikademhaling zorgt voor een heerlijke massage van je inwendige organen.

Zorg er tijdens het ademen voor dat zowel je in- als uitademing soepel en vol gebeurt, zonder inspanning. Wanneer je uitademing vol is, komt je volgende inademing vanzelf en soepel op gang. Omgekeerd, als je laatste uitademing oppervlakkig is en niet vol, zal je volgende inademing niet soepel verlopen.

Je ademhaling is het krachtigste hulpmiddel dat je hebt om je geest en zenuwstelsel te trainen, te temmen en te kalmeren.
Leer het te gebruiken.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp